In het geval van TCS en een enorm trage internet verbinding op de praktijken kan 'Bricks lokaal' een goede oplossing zijn. Alle verzoekjes die naar de database server lopen, zullen in dit geval niet via brickshuisarts.nl lopen, maar direct via het interne netwerk. Het HIS zal hierdoor veel sneller kunnen reageren en minder vast lopen.
Wanneer het IP wijzigt van de praktijk, moet ook de DNS worden aangepast. Dit kan Patrick regelen.
Via de onderstaande stappen is Bricks Lokaal in te richten:
1. vraag Koen/Patrick om de DNS aan te passen voor Bricks Lokaal. Hij heeft hiervoor het klantnummer en het IP van de database nodig.
Het IP adres van de DB server staat in de lijst in Charon, bijv.

2. ga naar C:\tetra\tetraagent
3. pas het brickslokaalXXXX.config bestand aan
4. op de 1e regel: gebruik voor het poortnummer de eerste 4 cijfers van het klantnummer en een 3 er achter (haal ook de ; voor het poortnummer weg, en laat geen spatie voor en achter XXXX3)
(de 2e regel is alleen toelichting)

5. Laat de BA herstarten in de avonduren (of in overleg met de praktijk op een geschikt moment)
Je kunt vanaf dit moment zelf al via de TS testen of de link werkt.
6. In geval van een proxy, voeg op de werkplekken deze uitzonderingen toe:
.brickslokaal.nl;10.*;172.*; (dit zou de systeembeheerder moeten doen)
Let op: als er een proxy is ingesteld moet er een uitzondering worden toegevoegd. Windows-knop -> "proxy", selecteer "Proxyinstellingen" . Dan onderin moet *.brickslokaal.nl worden toegevoegd:
NB; Alle cloud leveranciers die ook een terminalserver leveren kunnen gebruik maken van Bricks Lokaal zoals Futec, van Vlodrop en TCC.
Lokaal niet bereikbaar?
- juiste IP-adres doorgegeven voor DNS?
- Dit was een tip van Hiddo Super.
Bijna dan, toen ik het de eerste keer probeerde werkte het niet meteen haha.
Beetje
mijn schuld; DNS resolutie voor 3011.brickslokaal.nl werkte niet omdat
ik indertijd had ingesteld dat onze DNS resolver geen private range
IP-adressen mag retourneren op basis van de response van een externe DNS
server.
Kan dat natuurlijk uitzetten, maar vond het logischer om
deze lokaal toe te voegen, dan werkt het ook bij internetstoring (of als
jullie DNS server om andere reden niet bereikbaar is)
Wellicht een idee om dat als tip mee te geven voor TCS klanten. Zorg
voor lokale DNS resolutie, bijvoorbeeld in eigen DNS server c.q. router
(als die dienst doet als DNS cache/resolver). En als dat niet gaat,
statische domein-ip mapping in windows HOSTS file kan altijd nog.
Verbinden
via lokale server IP kan natuurlijk ook, maar dan krijg je weer
certificaat foutmelding waar mensen van gaan schrikken.
_____
Brickslokaal en Chrome
Fout melding bij recept voorschrijven:
"De verbinding is geblokkeerd omdat deze is gestart door een openbare pagina om verbinding te maken met apparaten of servers in je privénetwerk. Laad deze pagina opnieuw om de verbinding toe te staan."
Oplossing => Security uitzetten:
• En zet deze uit of op disabled.
• Vervolgens uitloggen en verversen of Chrome afsluiten en opnieuw starten.
-----
Koppeling met TeleQ
(en als ze naar cloud zijn verhuisd docommandoslokaal uit)